Slanke mensen eten ook chips


Slanke mensen eten ook chips

Wie slanke mensen ziet, denkt vaak dat ze alles kunnen eten wat ze willen. Toch eten ook zij niet de hele dag worteltjes. Terwijl zij geen grammetje zwaarder lijken te worden, voeren anderen een levenslange strijd tegen de overtollige kilo’s. En dat is tegenwoordig niet verwonderlijk. Overal zijn verleidingen in onze directe omgeving. Lekker eten dat overal en altijd beschikbaar is. Ook voor jou kan dit een probleem zijn. Wat is een gezond menu voor jou? Hoe blijf je op gewicht?

Energiebalans

Ons lichaam heeft een ingenieus systeem dat regelt dat de hoeveelheid voedsel die je eet is afgestemd op je verbruik. Na een lange intensieve training krijg je honger. Je tank is leeg en je lichaam geeft aan dat het nieuwe energie kan gebruiken. Al tijdens het kauwen krijgen je hersenen het signaal dat er voedsel onderweg is. Daarom geeft het eten van een appel een grotere verzadiging dan het drinken van een glas appelsap. Ook je maag geeft door het uitzetten een vol gevoel. En ook je darmen hebben een regelmechanisme door allerlei hormoonreacties die worden teruggekoppeld naar je hersenen. Al dit soort systemen zorgen ervoor, dat je je op een bepaald moment verzadigd voelt en stopt met eten.

Koolhydraten, eiwitten en vetten

Toch zet het grote aanbod aan calorierijk voedsel deze mechanismen onder druk. Als sporter heb je gezonde voeding nodig. Koolhydraten, eiwitten en vetten zijn de sleutelbouwstoffen van ieder sportersmenu. De drie basiselementen die je helpen bij je training en je herstel. Komt er meer energie in dan eruit gaat, dan word je zwaarder. En dan maakt het niks uit of die energie afkomstig is van koolhydraten, eiwitten of vetten. Een misvatting die je vaak tegenkomt is dat je van koolhydraten dik zou worden. Puur het energieoverschot maakt dik en niet het type voedsel dat dit overschot veroorzaakt.

Hoe kom je aan als je dagelijks net iets teveel eet?

Als je elke dag bijvoorbeeld 2 koekjes teveel eet, blijf je niet oneindig aankomen. Als je te veel eet, sla je dat teveel aan ingenomen energie op als vet. Je wordt zwaarder en daardoor kost bewegen meer energie, je verbruik gaat omhoog. Zelfs je rustmetabolisme gaat omhoog. Daardoor vlakt je gewichtstoename langzaam af tot je een nieuw evenwicht hebt bereikt.

In de praktijk komen veel mensen met horten en stoten aan. Dat heeft vaak een psychische oorzaak. Na één feestje is er nog niks aan de hand, maar na een weekend met drie feestjes kun je zo flink aankomen. Als je eenmaal over de grens bent gegaan, laat je de teugels makkelijk nog meer vieren. Het maakt dan toch niks meer uit denk je dan. Maar dat is natuurlijk niet waar. Op elk moment heb je zelf de keuze om iets te doen. En het hoeft echt niet maandag te zijn om weer te ‘beginnen’. Neem zelf de regie. Ik geef je enkele praktische tips waar je aan kunt denken.

Tips om niet aan te komen (zonder de chips te laten staan)

  1. Zet de thermostaat 1 of 2 graadjes lager. Kou kan zorgen voor het verhogen van je rustmetabolisme, de energie nodig voor je ademhaling, het kloppen van je hart, je spijsvertering en het op peil houden van je lichaamstemperatuur.
  2. Eet 3 maaltijden en 3 tussendoortjes per dag en sla geen maaltijden over. Zo blijft je stofwisseling (je motor) branden. Een regelmatig eetpatroon zorgt voor structuur en voorkomt over-eten/snaaien.
  3. Slaap voldoende. Ploegendienstmedewerkers en nachtwerkers zijn door slaaptekort gemiddeld een paar kilo zwaarder. Dat heeft een ontregelend effect op de verzadigingshormonen.
  4. Bouw ongemerkt meer activiteit in door minder te zitten. Overweeg bijvoorbeeld een uurtje staand werken per dag of ga staand vergaderen.
  5. Eet aan tafel en nooit voor de tv of achter je computer/telefoon. Aan tafel eet je bewezen minder dan dat je ongemerkt je eten naar binnen schuift.
  6. Eet van kleinere borden. Je hersenen hebben er moeite mee om de hoeveelheid goed te registreren. Met kleinere borden fop je ze een beetje. Zelfs als je het ‘weet’.

Elke dag een genietmomentje

Doe je voordeel met deze tips. En wat slanke mensen doen, is zelf de regie in handen nemen. Wie kampt met overgewicht, moet dat ook gaan doen. En dan niet calorieën tellen, maar genieten van gezond en puur eten. Dat is mijn visie. Want ik help je niet met een dieet, maar met een gezonde leefstijl. Met elke dag een genietmomentje. Wat dat is, mag je zelf bepalen. En kies je dan bewust voor chips, dan kun je ook daarvan genieten.

Wil je weten of mijn aanpak bij je past? Neem dan vrijblijvend contact met me op (paulien@geniet-meer.nl). In een gratis kennismakingsgesprek vertel ik je graag meer over mijn visie en werkwijze.

Geniet meer!

Paulien Rinsema-Jansen


Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.