Ontdek het geheim over troosten en belonen met eten


Ontdek het geheim over troosten en belonen met eten

‘Ik heb zo hard gewerkt vandaag! Nu heb ik die reep chocola wel verdiend.’ Of: ‘Jullie hebben zo goed je best gedaan vandaag. Nu mogen jullie een heerlijk ijsje!’ Of ‘Ik voel me niet fijn over dat lastige telefoontje. Ik zag er ook al heel erg tegenop. Dus nu mag ik wel wat chips.’ En voor je het weet zit je op de bank en is de hele zak chips leeg. Troosten en belonen met eten.

Klinkt dit herkenbaar voor je? Ik hoor het vaak in mijn praktijk, maar ook om mij heen. Jezelf trakteren op iets lekkers, omdat je het ‘hebt verdiend’. Als je verdrietig of boos bent, ga je snoepen en snaaien om ‘lastige’ gevoelens te dempen. En meestal is dat niet al te gezond eten.

Jong geleerd

Het begint vaak bij kinderen. Als ze vallen, krijgen ze niet alleen een mooie pleister, maar ook een snoepje als troost. Of een kleine beloning voor ‘lief zijn’, die vroeger meestal een aai of kusje was, maar steeds vaker ook iets lekkers. En vaak betekent ‘lief zijn’ ook je bord leeg eten. Dat wordt met een toetje beloond. Het kind leert zo niet te letten op gevoel van honger, maar op van buiten komende prikkels. En van jongs af aan om zichzelf te troosten met eten bij verdriet.

Bewustwording

Voedsel betekent ook emotie, warmte, gezelligheid, geborgenheid. Ook hier gaat het om een associatie die al in de vroege levensjaren wordt gevormd. En op latere leeftijd kun je negatieve gevoelens gaan associëren met honger. Maar je eet niet omdat je honger hebt, maar omdat het eten je blij maakt. Het is dus een excuus voor jezelf voor ongezonde eetgewoontes. Je eet dus vanuit een andere behoefte dan echte honger. Eten is echter niet bedoeld voor emoties, dus om jezelf te belonen of te troosten.

ijs belonen troosten emoties | Geniet MEER

Zoek een alternatief

Zoek het dus in iets anders en leer de emotie los te zien van het eten. Geef je kind een dikke knuffel als het zich pijn heeft gedaan. Als ouders doe je daar je kind een groot plezier mee. Maar ook op volwassen leeftijd is het mogelijk om dingen te veranderen. Door inzicht te krijgen in je gedachten: hoe ga jij om met gevoelens? Wat lost het eten voor jou op? Is eten wel echt de oplossing? Vaak voel je je na het eten schuldig.

Het is veel beter om jezelf op een andere manier te leren troosten. Heb je een naar gevoel ergens over? Probeer deze tips eens voor je de keukenkastjes opentrekt:

  1. Ga iets anders doen

Voel je een ontzettende drang om iets te eten? Zet dan een timer en ga dan 20 minuten lang iets anders doen om je zinnen te verzetten. Liefst iets fysieks, bijvoorbeeld een blokje om, iets opruimen of de badkamer poetsen. Blijf in ieder geval weg uit de keuken om niet in de verleiding te komen. Wees eerlijk naar jezelf en streng: je bent sterk genoeg om dit te kunnen.

  1. Sla geen maaltijden over

Als je honger hebt, is de behoefte om te snaaien moeilijker in bedwang te houden. Je gaat dan gemakkelijk overeten. Met na afloop een schuldgevoel.

  1. Denk aan iets anders

Zodra die reep chocola in je hoofd zit, kun je aan niks anders meer denken. Herkenbaar? Probeer jezelf af te leiden door een beeld of foto van een andere prachtige plek, bijvoorbeeld een mooi landschap, bergen of een vakantiefoto. Denk net zolang hieraan totdat je jezelf genoeg hebt afgeleid en het beeld van de snack verdwijnt.

  1. Zorg voor een andere smaak

Ken je dat? Het water loopt je in de mond zodra je aan chocola denkt. Vanuit je hersenen gaat er meteen een intens gevoel naar je mond. Ga dit tegen door een kop kruidenthee, een pepermuntje of door je tanden te poetsen.

emoties belonen troosten maskertje | Geniet MEER

  1. Verwen jezelf

Ontwikkel alternatieven voor eten. Neem in plaats van chocola/chips een lekkere warme douche, ga een rondje wandelen, een fijn gezichtsmaskertje, tijd om te lezen in dat ene leuke tijdschrift of iets anders waar jij blij van wordt. Wees lief voor jezelf. Lach naar jezelf in de spiegel. Als je jezelf op een andere manier kunt verwennen, vind je innerlijke rust. En dat is super belangrijk om emotie-eten tegen te gaan.

Zoek dus een andere manier om jezelf te belonen of troosten. Er zijn genoeg opties om jezelf te verwennen. Zoek iets waar jij echt blij van wordt, wat echt bij jou past. En maak daar echt een genietmomentje van!

Gezond eten en afvallen is simpel

Wil je meer tips en inspiratie om gezonder te eten? Schrijf je dan in voor Afvalclub Amersfoort, een groepstraject met 8 wekelijkse bijeenkomsten.

Dit helpt je gezond eten leuk, makkelijk en lekker te maken. Afvalclub Amersfoort staat voor gezond afvallen. Geen dieet, maar gezonde voeding en recepten. Samen ergens aan werken motiveert. In kleine stappen met nieuwe gewoontes. Zo wordt gezond eten steeds makkelijker!

Word slanker, gezonder en fitter en ga meer genieten van eten. Met Afvalclub Amersfoort lukt het je wél om die Tony cholonely-reep te laten liggen en te kiezen voor gezond en lekker eten.

X Paulien


1 Comment

  1. Een heel leuk blog om te lezen en in te verdiepen. Bedankt Paulien!

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *