Ik heb haast nooit dorst. Drink ik wel genoeg?


Ik heb haast nooit dorst. Drink ik wel genoeg?

Deze week had ik het met 2 cliënten over drinken. Ze vroegen zich af: ‘Drink ik wel genoeg?’ Als je een drukke baan hebt en achter je computer zit of heel de dag in de weer bent, vergeet je vaak te drinken. Aan koffie kom je meestal nog wel toe, want er is altijd wel een aardige collega die een rondje maakt. Maar als je druk bent, merk je vaak ook niet dat je dorst hebt.

En als je van jongs af aan hebt meegekregen dat ‘waar drinken zit kan geen eten zitten’, ben je opgevoed met het idee vooral niet teveel te drinken. Daardoor kan je dorstgevoel flink naar de achtergrond zijn gegaan. En als je dorst krijgt, ben je al te laat. Dat is al een teken van het lichaam dat het uitgedroogd is.

koffie vocht drinken | Geniet MEER

Functie van voldoende drinken

Waarom is vocht nu zo belangrijk? Vocht bestaat voor een groot deel uit water en is belangrijk voor:

  • het oplossen van  voedingsstoffen, waardoor ze kunnen worden opgenomen in de darm
  • het  transport van voedings- en afvalstoffen in het bloed
  • het regelen van je lichaamstemperatuur

Vocht zit in eten en drinken. Het meeste vocht krijgen we binnen via drinken. Voldoende vocht is belangrijk om de urineproductie op gang te houden en daarmee te zorgen voor de afvoer van afvalstoffen uit het lichaam.

Uitdroging

Als je te lang niets drinkt, kunnen er uitdrogingsverschijnselen optreden, zoals dorst, sufheid, minder zweten, minder plassen, minder elasticiteit van de huid of flauwvallen door verlaging van de bloeddruk. Voor ernstige uitdroging is verwarring een aanwijzing, omdat vooral de hersencellen gevoelig zijn voor ernstige uitdroging. Ook bij diarree kan uitdroging ontstaan. Bij ouderen die niet meer goed voor zichzelf kunnen zorgen en zieke kinderen is het zeker belangrijk op te letten dat ze voldoende vocht binnenkrijgen. Zonder vocht kan een mens maar een paar dagen overleven en pasgeboren baby’s nog korter.

thee vocht drinken | Geniet MEER

Te veel vocht?

Ook te veel vocht kan een risico opleveren zoals vochtophoping in de hersenen. Dit komt bijna nooit voor, alleen als je extreem veel drinkt. De nieren kunnen namelijk maar liefst 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken.

Voedingsadvies

Een volwassene heeft gemiddeld 1,5 tot 2 liter per dag aan vocht nodig in de vorm van dranken, waarbij water, koffie of thee de voorkeur heeft. Hoeveel vocht je precies nodig hebt, hangt af van leeftijd, temperatuur, inspanning, het eten en je gezondheidstoestand. Als je veel sport en beweegt of bij hogere temperatuur, heb je meer nodig. Als je weinig beweegt en in koele ruimtes verkeert, heb je minder vocht nodig. Als je te lang niets drinkt, kunnen er uitdrogingsverschijnselen optreden.

drinken vocht water flesje | Geniet MEER

Sporten en je vochthuishouding

Het is heerlijk om je af en toe flink in het zweet te werken. Daarbij wordt het belang van een optimale vochthuishouding vaak onderschat. Voldoende drinken is de eerste voorwaarde voor goede prestaties, zeker als je intensief sport. Je kunt per uur wel 1 tot 2 liter vocht verliezen. Dus voor sporters is het erg belangrijk om erop te letten om voldoende te drinken.

Al bij 1-2% gewichtsverlies door het uitzweten van vocht kun je minder presteren. Bij 5% gewichtsverlies presteer je zelfs 30% minder. Om al het verloren vocht aan te vullen, heb je 1,5 keer zoveel vocht nodig als dat je verloren bent. Drink dus voor, tijdens en na de training of wedstrijd genoeg vocht.

Dorst herkennen

Soms verwarren mensen dorst met honger. Eigenlijk hebben ze dorst en zouden ze dus iets moeten drinken, maar ze denken honger te hebben en gaan eten. Voorkom dit door altijd eventjes na te denken als je een hongergevoel ervaart. Hoelang geleden heb ik iets gegeten? Is dat een uur, dan zou het wel eens dorst kunnen zijn (om de 2,5 á 3 uur iets eten is raadzaam). Verstandig is om regelmatig te drinken, liefst natuurlijk water. Het is goed om in ieder geval elke dag 1,5 à 2 liter vocht te drinken. Dat komt neer op zo’n 6 tot 8 bekers/glazen per dag.

Als je dorst krijgt, heb je eigenlijk al te weinig gedronken. Een andere graadmeter is om (na het sporten) de kleur van je urine te bekijken. Is die erg donker van kleur, dan moet je de volgende keer meer drinken.

Tips om meer te drinken

Na deze hete zomer waarin iedereen veel heeft gedronken, zijn we het drinken nu misschien een beetje verleerd. Het water uit de koeler op kantoor is echt ijskoud en daardoor niet aantrekkelijk. Maar gewoon kraanwater voldoet natuurlijk ook prima.

  • Zet een mooi flesje op je bureau (of het aanrecht) van een halve liter en als je dat nu zowel ’s ochtends als ’s middags vult én leegdrinkt, ben je super goed bezig!
  • En wen je aan voor/tijdens/na het sporten ook altijd zo’n flesje leeg te drinken en bij warm weer zelfs twee.
  • Bij koud weer is een kruidenthee of groene thee ook een aanrader. Je hebt ze in steeds meer verschillende soorten (zoethout, rooibos, sterrenmunt, groene thee met citroen, appel-kaneel, munt, kamille, jasmijn, etc.). Probeer eens wat soorten uit en kijk wat jij lekker vindt.

Wil je nog tips om te variëren met kraanwater? Lees dan mijn blog ‘Water maar dan anders: 10 recepten voor fruitwater’. Of schrijf je in voor mijn gratis inspiratie en tips over voeding en leefstijl.

Geniet van je (fruit)water!

Paulien


Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.