Eet gezond eet flex


Eet gezond, eet flex

Als je geen vlees meer wilt eten, wordt je vegetariër. En veganist als je helemaal geen dierlijke producten meer wilt eten. Of je kiest ervoor minder vlees te eten. Voor het milieu, dierenwelzijn, je gezondheid of omdat je gevarieerd wilt eten. Stuk voor stuk goede redenen om een dag of meer per week geen vlees of vis te eten. Toch zit de consumptie van dierlijke producten flink ingebed in onze eetcultuur en vinden sommige mensen het moeilijk of niet fijn om vlees helemaal te laten staan. Om die reden kwamen we enkele jaren geleden met de term flexitariër. Maar wat is nou eigenlijk een flexitariër? Wat past er wel en niet in een dagje zonder vlees? En waarom is het belangrijk om je hier bewust van te zijn?

Flexitariër

Helemaal geen vlees eten is ook zo wat. Flexitarisme biedt uitkomst. Bij het eten van geen vlees denken de meeste mensen aan de avondmaaltijd. 86% van de Nederlanders zegt weleens vegetarisch te eten, maar vergeten daarbij de andere maaltijden. Ook op andere momenten eten we vlees, bv. bij ontbijt of lunch of bij de borrel. Denk aan een plakje ham of kipfilet op brood of een bitterbal bij de borrel.

Een derde van ons vlees eten we op andere momenten dan tijdens de avondmaaltijd. Het is dus van belang om ook daar bewust mee om te gaan. Probeer eens een keertje hummus op je brood of eet een gezonde salade als lunch. Je bent dus pas een flexitariër als je minstens 1 dag in de week helemaal geen vlees, vis, vleeswaren of vleessnacks eet.

Variatie is gezond

Het is goed om te zorgen voor variatie in je voeding. Een appel is gezond, maar als je elke dag een appel eet, is je fruitconsumptie wel erg eenzijdig. Door zoveel mogelijk te variëren met wat je eet, krijg je veel verschillende voedingsstoffen waaronder vitamines en mineralen binnen. Dus het is gezond te variëren met soms wel vlees en soms niet. In vlees zitten goede voedingsstoffen. En er zijn zelfs voedingsstoffen waar je een tekort aan kunt krijgen als je geen vlees eet en daar geen goede vervanging voor binnen krijgt. Ik heb het dan over ijzer en vitamine B12.

IJzer

IJzer is een mineraal dat onder andere belangrijk is voor de vorming van hemoglobine, een onderdeel van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door ons lichaam. Er zijn 2 verschillende soorten ijzer: heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten zoals rood vlees, vis en gevogelte. Non-heemijzer zit zowel in dierlijke als in plantaardige voedingsmiddelen zoals brood, volkorenproducten, peulvruchten, noten en in verschillende soorten groene groenten zoals spinazie, postelein, paksoi en snijbiet. Je vindt non-heemijzer ook in radijs en eieren en het is toegevoegd aan vleesvervangers. Heemijzer wordt beter uit de voeding opgenomen. Als je weinig of geen vlees eet, kun je een tekort krijgen aan ijzer. Met een gezond en gevarieerd voedingspatroon krijgen de meeste mensen voldoende ijzer binnen.

Vitamine B12

Er is nog een andere voedingsstof waar je op moet letten als je minder of geen vlees eet en dat is vitamine B12. Deze is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Daarnaast is vitamine B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. Veganisten wordt aangeraden een vitamine B12-supplement te slikken of producten te gebruiken met toegevoegd vitamine B12.

flexitariër gezond bewustsalad-5981228_1920

Geen dieet, maar een levenswijze

Een gezond voedingspatroon is belangrijk om gezond te blijven en is de brandstof voor jouw trainingen. Meer groenten, fruit, volkoren granen zijn zeker goed voor onze gezondheid. Maar dat betekent niet, dat je al je vlees (of vis) moet laten staan. Een stukje biefstuk, kipfilet of zalm kan een gezonde bijdrage leveren. Ze zitten vol eiwitten en soms ook gezonde vetten.

Als flexitariër gaat het je juist niet om het uitsluiten van voedingsgroepen, zoals bij een dieet, maar juist om het afwisselen van alles wat de natuur te bieden heeft: vis, vlees en plantaardig eten. Het is daarom ook geen dieet, maar een levenswijze. Meer dan de helft van de Nederlanders eet 3 dagen per week of vaker geen vlees. Ze kiezen voor vleesvervangers, vis, ei, champignons, noten of peulvruchten. Een levenswijze die steeds populairder wordt.

Kijk eens op mijn website bij recepten om inspiratie op te doen voor meer variatie, mét en zonder vlees: www.geniet-meer.nl/recepten

Paulien Rinsema


Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.