Een gezonde leefstijl in 10 stappen die werken


Een gezonde leefstijl in 10 stappen

Gezondheid en een gezonde leefstijl staan volop in de belangstelling. Je kunt er niet omheen. Programma’s op tv gaan erover (o.a. Kiloknallers, Radar), je ziet het op social media, in tijdschriften, in de supermarkt (Bingokaarten Jumbo)… Gezond leven is hot. En dat is niet voor niks. Mensen die gezond leven voelen zich beter, zitten lekkerder in hun vel en kunnen meer genieten. Dus eet gezond, beweeg en slaap, dat is een gezonde leefstijl. Simpel als wat. Maar de praktijk is weerbarstiger. Hoe krijg je dit voor elkaar in je altijd drukke gezinsleven?

Jongleren kun je afleren

positieve energie leefstijl | Geniet MEERJe fit, gezond en energiek voelen, wie wil dat niet? Maar hoe doe je dat nou eigenlijk? Makkelijk is het niet als je een drukke agenda hebt om je gezin draaiende te houden. Heel de dag jongleren, met 3 of zelfs meer ballen? Dat is wel wat we regelmatig heel dag doen.

Je hele dag is gevuld met werk, boodschappen, koken, sport, halen/brengen van je kinderen en als je geluk hebt nog tijd voor sociale contacten of een momentje voor jezelf. Heel de dag rennen en vliegen. Je wordt geleefd en hebt geen grip op je leefstijl. Hoe kun je zorgen voor wat meer rust, zodat je ook toekomt aan de dingen die je wilt doen zoals gezonder eten en sporten en goed voor jezelf en je gezin zorgen? Het toverwoord daarbij is ‘plannen’. Plannen zorgt voor structuur en geeft rust.

Wat kun je plannen?

buiten spelen leefstijl | Geniet MEERBij plannen kun je denken aan je dagindeling. Hoe verdeel je de taken? Wie doet wat? Wat doe je wanneer? Hoe zorg je, dat je overal op tijd bent? Dat het geen race tegen de klok wordt? En dat je liefst elke dag ook nog wat tijd overhoudt voor jezelf?

Plannen is ook vooruitdenken. Nadenken over wat er op tafel komt bijvoorbeeld. Bedenk voor een aantal dagen vooruit wat je wilt eten en doe in één keer daarvoor alle boodschappen. Dan hoef je nooit meer met een lege maag boodschappen te doen, waardoor het weerstaan van verleidingen wel heel lastig wordt. En hoef je ook zeker niet iedere dag naar de supermarkt. Tel eens uit hoeveel tijd dat uitspaart.

Rust en regelmaat

Wie is er niet groot geworden met dit credo? En niet alleen in je eerste levensjaren is dit belangrijk, maar ook als je groter wordt. Zosamen bewegen leefstijl | Geniet MEERrg voor voldoende rust en slaap en voor voldoende energie gedurende de dag door op vaste tijden te eten. En ook wat je eet is natuurlijk belangrijk. Leer je kind en je gezin een gezond en evenwichtig eetpatroon aan. Vermijd dus fastfood, suiker-, vet- en energierijke maaltijden of drankjes.

Ook bewegen moet je plannen. Denk na over een beweegschema voor het hele gezin en voer dit het liefst samen uit. Boodschappen doe je met de fiets, ga eens samen wandelen, zet een hometrainer in huis, ga weer eens voetballen met je kinderen of stimuleer hen ertoe. Dat hoort bij een gezonde leefstijl.

Aanpak in 10 stappen

  1. Trakteer je kind en je gezin op een gezond en evenwichtig dagmenu van 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes
  2. Geef daarbij als ouders het goede voorbeeld
  3. Begin met een gezond ontbijt waarbij iedereen aan tafel zit en ervan geniet
  4. Varieer het ontbijt, zodat het een plezier is om wakker te worden
  5. Laat je fantasie gaan voor de lunchtrommel en zorg voor 2 verschillende gezonde tussendoortjes
  6. Zorg voor een gevarieerde voeding tijdens de hoofdmaaltijden en laat je kind mee kiezen/boodschappen doen/koken voor een gezonde maaltijd
  7. Zorg voor voldoende beweging, 1 uur per dag is een must. Dit hoeft niet aansluitend, maar mag verspreid worden over de dag. Beweging maakt je fit en gezond en bevordert de fysieke en mentale ontwikkeling van je kind.
  8. Bouw een bewegingsmoment in voor het hele gezin, bv een fikse wandeling in het weekend. Laat de kinderen om de beurt kiezen waar je naartoe gaat.
  9. Geef het goede voorbeeld: actieve ouders zorgen voor actieve kinderen.
  10. Neem afstand van het beeldscherm-leven (sedentaire): beperk schermtijd en stimuleer je kind om buiten te spelen, wandelen, fietsen, zwemmen en 2 keer per week een leuke sport te beoefenen.

Begin vandaag nog!

Dan zitten jij en je gezin snel lekker in hun vel, krijg je meer energie om te bewegen, voel je je fitter en kun je samen meer genieten en leuke dingen doen. En zeg nou zelf, dat is toch het allerbelangrijkste dat er is?

Is plannen niet je sterkste kant? Heb je een steuntje in de rug nodig voor die gezonde leefstijl, schroom dan niet om contact met me op te nemen. Ik wil je graag helpen. Een kennismakingsgesprek is altijd gratis.

cadeau van Geniet MEER - Voeding & LeefstijladviesEn om je alvast op weg te helpen, heb ik een cadeautje voor je! Waar kan ik het naartoe sturen? Laat je gegevens achter als reactie. Of schrijf je in voor het ontvangen van wekelijkse inspiratie en tips.

Een fijne en gezonde dag! Geniet van het mooie lenteweer.

Paulien

 


Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.