Ontdek het pad naar meer bewegen


Ontdek het pad naar meer bewegen

Er was onlangs een meisje in mijn praktijk. Een meisje, dat vooral houdt van rustig binnen spelen, creatief bezig zijn, knutselen, tekenen, lezen, muziek maken. Ze wilde graag meer kennis over gezonde voeding. En haar ouders meer rust voor het gezin in het maken van gezonde keuzes in eten en bewegen. Ze doet de dingen die ze leuk vindt. Buiten spelen is niet haar eerste keus. Dat komt ook, doordat ze het minder vaak doet en daardoor minder goed vol kan houden. Toch werd ze plotseling heel enthousiast over bewegen en dat was prachtig om te zien!

Gezonde jeugd

Kinderen die gezond eten en genoeg bewegen zijn minder vaak ziek, kunnen zich beter concentreren en zitten lekkerder in hun vel. Kinderen hebben veel profijt van een gezonde leefstijl. En iedere dag 60 minuten bewegen hoort daarbij.

Hoe doe je dat? Een paar praktische tips om te bewegen:

  • Zoek naar beweegactiviteiten waar je blij van wordt. Buiten spelen, voetballen of een stuk fietsen: alle beweging is goed!
  • Beweeg samen met een vriend of je vader of moeder. Samen bewegen is leuker. En er is nog een voordeel: je zegt minder snel af.
  • Zet je plannen om te bewegen in je agenda. Zo houd je die tijd vrij en kan er niks tussenkomen.
  • Bereid je voor! Heb je alle spullen in huis die je nodig hebt om te kunnen sporten? Zet ook vast een bidon klaar.

Bewegen dansen | Geniet MEER

Doe wat je leuk vindt

Kies een sport die passend is voor je kind. Een kind moet voor zijn plezier sporten en er niet met tegenzin heengaan. Sommige kinderen houden meer van teamsporten, anderen vinden een individuele sport veel leuker. Laat je kind eerst een paar proeflessen volgen om te ontdekken of die sport echt iets voor hem is. Voetballen, zwemmen, tennis, korfbal, atletiek, dansen, trampoline springen, boogschieten, judo, turnen, keus genoeg. En het is leuk om het samen te doen. Dat maakt sporten gezellig.

Meer energie

In het begin kan het je natuurlijk de nodige energie, zweet, tegenzin en spierpijn kosten. Maar als het je lukt om dit regelmatig vol te houden en wat conditie op te bouwen, dan krijg je er uiteindelijk een stuk meer energie door. Je spieren worden sterker en je uithoudingsvermogen verbetert er door. Het zorgt er ook voor dat je de energie hebt om helder te denken en met nieuwe ideeën te komen.

Slimmer door bewegen

Bewegen in de klas fietsen | Geniet MEERBewegen is niet alleen goed voor je lichamelijke conditie, je wordt er ook slimmer van. Uit onderzoek blijkt, dat een groep studenten die gemiddeld tenminste 3,52 keer per week een half uur sportte, duidelijk betere studieresultaten behaalden dan de groep die gemiddeld 2,8 keer per week sportte. Je geheugen werkt beter terwijl je beweegt. Zet leerlingen tijdens het rekenen op de fiets. Als het aan ‘beweegprofessor’ Erik Scherder lag, stonden er morgen fietsen in de klassen, zodat kinderen even de benen kunnen laten werken.

Minder zitten

Bewegen trampoline springen | Geniet MEERNiet alleen is het belangrijk om voldoende te bewegen, het is ook belangrijk om minder te zitten. De tijd die je per dag zittend doorbrengt, kun je gemakkelijk verkleinen door kinderen minder tv te laten kijken of door minder tijd met een laptop/tablet door te brengen.

Meer dan 2 uur ‘screentime’ per dag vergroot de kans op overgewicht, bankhangen en zelfs minder goede cijfers op school. En door minder tijd achter tv en tablet door te brengen, houd je meer tijd over om te bewegen/sporten, te lezen, te knutselen, buiten te spelen of gewoon te kletsen.

Goede voorbeeld geven

Bewegen met gezin goede voorbeeld | Geniet MEER

Bewegen is erg belangrijk voor je lichaam. Iedere dag een uur bewegen is goed voor je. Alle beweging telt daarin mee, dus ook buiten spelen, wandelen of fietsen naar school. Geef als ouder het goede voorbeeld om je kinderen aan het bewegen te krijgen door zelf dagelijks te bewegen. Laat de auto zoveel mogelijk staan en ga meer lopen en fietsen. En ga eens vaker bewegen met je kinderen: voetballen, hardlopen, de hond uitlaten of fietsen.

Beweegactiviteiten voor het hele gezin

Nog even terug naar dat meisje. We gingen samen 12 (of meer…) dingen bedenken om met het hele gezin actief bezig te zijn. Leuke dingen om samen te doen in het weekend. Nou, toen ging ze helemaal los. Want bewegen is leuk! Wandelen in het bos, zwemmen, een fietstochtje maken, een speurtocht doen, samen touwtje springen…. Resultaat: een pot vol briefjes met leuke doe-activiteiten voor het hele gezin om nog maanden lekker bezig te zijn. Was dit nu dat meisje dat eigenlijk liever rustig binnen zat?

Bekijk de website Gratis Bewegen voor veel leuke beweegtips voor kinderen in de buitenlucht. En binnenkort organiseert Geniet MEER leuke activiteiten voor het hele gezin. Wil je daar meer over weten? Laat dan je e-mailadres achter. Dan houd ik je op de hoogte. Of schrijf je meteen in voor de ouder&kind-bootcamp op maandag 5 juni 2017.

Veel plezier met bewegen vandaag!

Paulien

 

 


Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.